wrapper

Aktuális

Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala, valamint a Pest Megyei Védelmi Bizottság Elnöke II. fokú hőségriasztást adott ki ország egész területére 2017. július 20-tól- 2017- július 23. 24.00 óráig.
Az utóbbi években sokkal többször figyelhető meg rendkívüli, gyakran hosszan tartó meleg időjárás hazánkban már májustól.
Néhány jó tanács a meleg okozta panaszok megelőzésére, illetve a hőhullám okozta kellemetlenségek idejére
Bárkinek okozhat egészségi panaszokat (fejfájás, szédülés), kellemetlen tüneteket, rosszullétet a kánikula, de vannak különösen veszélyeztetett csoportok. Ilyenek például a csecsemők és a kisgyermekek, 65 évnél idősebbek, fogyatékosok, vagy különösen a szívbetegségekben és magas vérnyomás betegségben szenvedők.
Nagyon fontos, hogy panaszaikkal azonnal forduljanak orvoshoz!
• Kánikulai napokon - ha tehetjük - a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat töltsük otthon, besötétített szobában, viszonylag hűvösben.
• Nagy melegben zuhanyozzon langyos vagy hideg vízzel akár többször is!
• Széles karimájú kalappal, napszemüveggel védje magát a nap égető erejétől
• Fényvédő krémmel naponta többször kenje be bőrét
• Forró nyári napokon az idősebbek ne a legmelegebb órákra időzítsék a piaci bevásárlást.
• Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordjunk forró napokon! Idősek se viseljenek ilyenkor sötét színű, fekete ruhát, fejkendőt!
• Lehetőleg éjjel szellőztessen
• Akinek van elektromos ventillátora, használja a nagy melegben!
• Sose hagyjunk gyermekeket, állatokat (kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban!
• Ne sétáltassunk a hőségben kisbabát!
• Csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk!
• A babák különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót is tartalmazó, citromos teával a szoptatás után!

Ha mindenképpen szabadban kell tartózkodnia a kánikula idején:

• korlátozza a szabad levegőn való tartózkodást a kora reggeli (6-10 óráig) és esti órákra (18-22 óráig)
• árnyékos helyen próbáljon pihenni napközben
• Ha túl sokáig tartózkodott szabadban, akkor próbáljon legalább 1-2 órát légkondicionált környezetben eltölteni, míg a szervezet lehűl és ismét visszatérhet a kánikulába
• Csökkentse a fizikai munkavégzést. Ne ilyenkor végezze a nagytakarítást, ablakmosást! Csak az esti órákban kezdje el a befőzést, azt is állandó szellőztetés mellett!

Mit és mennyit igyunk? - Mit ne igyunk?

Nagy melegben a napi 4 liter folyadékot inni! Fontos a SÓPÓTLÁS is!!
• Hőségben sokkal több folyadékot kell fogyasztani!
• A meleg és a fizikai munkavégzés fokozza az izzadást, a folyadékvesztést!
• Ne várjon addig, amíg szomjas lesz.
• Tudatosan igyon többet ilyenkor a szokásosnál!
• Ne fogyasszon olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint, vagy alkoholt tartalmaz - ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől!
• Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot, azaz a szokásosnál egy literrel többet a forró napokon!

Hasznos tanácsok mindenkinek hőségriadó idejére

• A hőséget nehezebben viselik el a csecsemők, a kisgyermekek, az idősek, a fogyatékosok, a szívbetegek, a magas vérnyomásban szenvedők. Rosszullét esetén azonnal forduljanak orvoshoz!
• Kánikulában hasznos a különösen meleg, dél körüli órákat otthon, besötétített, hűvös szobában tölteni.
• A bevásárlást a kora reggelre vagy a késő délutánra időzítsük. Halasszuk el a nehéz fizikai munkát.
• Felfrissít, ha langyos vagy hideg vízzel lezuhanyozunk, akár naponta többször is.
• Széles karimájú nyári kalappal, napszemüveggel és fényvédő krémmel védekezhetünk a nap égető sugarai ellen.
• Tanácsos éjszaka alaposan átszellőztetni a lakást; jó szolgálatot tesz a ventilátor, a légkondicionáló.
• Csecsemőt, kisgyermeket nem szabad hőségben sétáltatni, árnyékban levegőztessük.
• Ne hagyjunk sem gyermeket, sem állatot szellőzés nélküli, lezárt parkoló autóban!

UV sugárzás

Az UV sugárzás fajtái:
Az UV sugárzásnak három fajtája van:
• az uv-a sugárzás (a Föld felszínét elérő összes UV sugárzás 98%-a) a látható fényhez legközelebb eső, leggyakoribb kisenergiájú tartomány, amely a legkevésbé veszélyes az egészségre. Ez a fény jótékony hatást fejt ki a szervezetre, elősegíti a csontképződést és a pigmentképződést (bámulást). Hiánya az angolkórnak nevezett csontfejlődési rendellenességet okozza.
• az uv-b sugárzás (a Föld felszínét elérő összes UV sugárzás 2%-a) nagy energiájú sugárzás, amely az egészségre ártalmas, veszélyes sugárzás. Normális körülmények között elnyeli a Föld ózonrétege. Ha mégis nagy mennyiségben éri testünket, leégünk tőle, rákos elváltozásokat okozhat a bőrünkön, sőt szemünket is károsítja, és az immunrendszerünket is gyengíti!
• az UV-C sugárzás a legerősebb, a legártalmasabb és a legveszélyesebb sugárzás, de szerencsére az ózonréteg egyelőre teljesen kiszűri!

Az UV sugárzás egészségügyi értékei

Ezt úgyn. „UV index”-el jelölik, és a Napból a Föld felszínére érkező maximális ultraibolya sugárzásnak a becslését adja. Ez a mutató, amelyet az Országos Meteorológiai Szolgálat tesz közzé, sokkal pontosabban mutatja a leégés veszélyét, mint a hőmérséklet-előrejelzés. Az UV index segítségével egyértelműen és könnyen meghatározható az UV sugárzás erőssége, és annak megfelelően az óvintézkedések módja is a szabadban. Az UV index értékei nullától tartanak felfelé, a skála 1-től 10-ig terjed.
Minél nagyobb az index számértéke, annál nagyobb annak a valószínűsége, hogy az UV sugárzás hatására egyre kevesebb idő alatt kialakulhat a bőr vagy a szem sérülése, károsodása. Európában nyár idején az index általában nem haladja meg a nyolcat, de lehet magasabb is, különösen a vízparti üdülőhelyeken. Az UV indexet számos országban a napi időjárásjelentés részeként közlik.

UV-sugárzási szint

Huzamosabb ideig szabadban tartózkodók védekezése
Javasolt napozási idő, napsütésben 11 és 15 óra között

Extrém (8+)
Javasoljuk, hogy ilyenkor feltétlenül árnyékos vagy fedett helyen tartózkodjon.
Javasoljuk, hogy ilyenkor feltétlenül árnyékos vagy fedett helyen tartózkodjon.

Nagyon erős (7-7,9)

Széles karimájú kalap, napszemüveg, napernyő, a fedetlen testrészekre fényvédő krém alkalmazása indokolt. Kerüljük a déli napsütésben az ámyékmentes helyen való tartózkodást.
Kb. 15 perc, érzékenyebb bőrűeknek és kisgyerekeknek ennél is kevesebb; 11 óra előtt, ill, 15 óra után ennek kétszerese is megengedhető.

Erős (5-6,9)

Széles karimájú kalap, napszemüveg, érzékenyebbeknek napernyő, fedetlen testrészekre fényvédő krém alkalmazása indokolt.
Kb. 25 perc, érzékenyebb bőrűeknek és kisgyerekeknek ennél is kevesebb; 11 óra előtt, ill. 15 óra után ennek kétszerese is megengedhető.

Mérsékelt (3-4,9)

Széles karimájú kalap, napszemüveg mindenkinek indokolt.
Kb. 35 perc, érzékenyebb bőrűeknek és kisgyerekeknek ennél is kevesebb; 11 óra előtt, ill. 15 óra után ennek kétszerese is megengedhető.

Gyenge (01,-2,9)

Különlegesen érzékeny bőrűek és csecsemők kivételével
(www.napsugarzas.hu alapján)

3. Hasznos teendők hőség- és UV-riadó esetén

Hogyan kerüljük a meleget:
Fontos megjegyzések:
Tartsa hűvösen a lakását! Napközben tartsa az ablakokat csukva, használjon függönyt vagy egyéb sötétítőt. Lehetőleg éjszaka szellőztessen. Kapcsolja ki a nem fontos elektromos készülékeket.
Hőhullámok idején, amikor a külső hőmérséklet 35-39 C közötti, az ideális belső hőmérséklet 28 C körüli.
A ventillátort csak rövid ideig lehet használni!
Ha a fent említettek nem valósíthatók meg, töltsön el legalább 2-3 órát légkondicionált helyen!
A hűtött helyek elérhetőségét az önkormányzatok hőségriadó kapcsán kiadott listája tartalmazza.
Kerülje a megterhelő fizikai munkát, tartózkodjék árnyékban a legmelegebb órákban!
Az ésszerű munkaszervezés, a munkavédelmi szabályok betartása és betartatása a munkáltató felelőssége.
A következő nyárra gondoljon arra, hogyan hűtheti lakását (pl. párologató edény, zöld növények, klímaberendezés).
Gondolkodjon előre.
Tartsa testhőmérsékletét alacsonyan, és fogyasszon sok folyadékot, előzze meg a kiszáradást!
Gyerekek, idősek betegek esetén fokozottan figyelni kell a kiszáradás megelőzésére.
Gyakran zuhanyozzon, vagy fürödjön langyos vízben!
A zuhanyzás időseknél növelheti az elesés veszélyét
Használjon vizes borogatást, hűtse lábát langyos vízben!
Segít a testhőmérséklet csökkentésében.
Viseljen világos, természetes alapanyagú, bő ruhát. Ha a napra megy, viseljen széles karimájú kalapot és napszemüveget!
Óvja magát a nap közvetlen sugaraitól.
Rendszeresen fogyasszon folyadékot, ne fogyasszon alkohol és magas cukortartalmú italokat!
Fontos az ásványi sók pótlása. A koffeinnek (pl. kávé, kóla, energia italok) vízhajtó hatása van!

Ha rendszeresen szed gyógyszert, kérdezze meg kezelőorvosát, hogyan befolyásolják a gyógyszerek a folyadékegyensúlyt!
A lázas betegekre különösen oda kell figyelni!
Ellenőrizze testhőmérsékletét!
Fontos tudatosítani, hogy ha a testhőmérséklet 38 C fölé emelkedik, az már káros az egészségre. 39 C felett hőguta alakulhat ki! 40 C felett életveszélyes állapot keletkezik!
Tárolja gyógyszereit megfelelő hőmérsékleten!
Ha a szobahőmérséklet 25 fok fölé emelkedik, célszerű a gyógyszereket hűtőben tárolni akkor is, ha ez nincs ráírva a dobozra!
Ha bármi szokatlan tünetet észlel, azonnal keresse fel orvosát!
Tájékozódjon az igénybe vehető segítségekről!

Utoljára frissítve: 2017. július 22., szombat

Impresszum

A www.zsambek.hu oldalain található tartalom Zsámbék Város Önkormányzata és a Zsámbéki Polgármesteri Hivatal tulajdonát képezi. Előzetes írásos hozzájárulás nélkül tilos a weboldal egészének vagy részeinek bármilyen formájú közzététele, sokszorosítása, terjesztése, forgalomba hozatala.

Látnivalók

Barokk Templom
A Keresztelő Szent János ...
Immaculata-emlékoszlop
Az emlékmű mai formájában nem ...
Józsefvárosi pinceterület
Összefüggő zöld sziget Zsámbék ...
Lámpamúzeum
Lámpamúzeum a Guiness rekorder ...
Pestis Kápolna
Zsámbék határában az Angyal ...
Romtemplom és Kőtár
Zsámbék egyedülálló ...
Szent Vendel domborműves népi lakóház
Zsámbék egyik legrégebbi, 1740 ...
Törökkút
A szokatlanul nagy méretű ...
Zárdakert
Romantikus, tóval, szökőkúttal, ...

Zsámbék anno - galéria